Kunstwerken

* Nog niet alle kunstwerken zijn beschikbaar. Wil je alles zien? Download de app en ga op avontuur!

Stokstraatkwartier

Predrag Končar, PastPresentFuture @Thermenplein

Met haar lange geschiedenis en moderne ontwikkelingen is Maastricht een plek waar verleden, heden en toekomst met elkaar verweven zijn. Al wandelend door de straten van de op de toekomst georiënteerde stad, betreden bezoekers ook lagen van vervlogen tijden. Voor wie het wil horen, heeft Maastricht veel verhalen te vertellen.

Jekerkwartier

 

Mariusz Sławiński, Tunnel @Monseigneur Nolenspark

“De tunnel leidt je naar een andere dimensie, maar pas op… Het licht dat door het frame wordt uitgestraald, kan hoge temperaturen bereiken – laat je niet verschroeien!”

 

De tunnel is een inwijdingsmoment of ‘overgangsrite’ – een metafoor voor de overgang van de fysieke wereld naar de virtuele. De locatie waar hij is geplaatst is een natuurlijke ‘oase’ in de stad – het is een locatie die deel uitmaakt van de stad, maar tegelijkertijd een ‘ingebed’ stukje natuur in de stedelijke omgeving. Hierdoor is de locatie perfect als podium voor de doorgang naar het onbekende virtuele dat onvermijdelijk een stukje stad aan het worden is.

Tom Luyten, this circle is vicious @Charles Eyck park

We find comfort in the patterns we repeat.

Creatures of habit, some might say sheep.

 

Tom’s kunstwerk ‘Vicieuze cirkel’ is een metafoor voor de gewoonten en muren die wij als individuen en als samenleving creëren. Je kunt ervoor kiezen om in zijn kunstwerk te stappen, maar ook om eruit te stappen….

Wyck

Tom Luyten, art is. reflection. is art @Sint Servaasbrug

take a minute. contemplate.

there’s always two sides. repudiate.

 

‘Kunst is reflectie’ is een discussie over de aard van kunst en waar het vandaan komt, ‘Reflectie is kunst’ stelt dat het voortkomt uit de zelfreflectie van de kunstenaar.

 

Predrag, Antiform @Hoogbrugstraat/ plein

Onderdeel van de Antiform serie: kunstwerken die de aard van de werkelijkheid in het perspectief van de procesfilosofie onderzoeken.

 

De spanning tussen het materiele en virtuele roept veel vragen op. Wat is realiteit en hoe is deze gerelateerd aan verandering en transformatie? Is er iets dat niet verandert? Is de verandering de inherente kwaliteit van alles?

 

De ‘Antiform’ serie is de discussie over het onderwerp nieuwe materialiteit en wat bedoelen we als we zeggen dat iets ‘bestaat’ versus iets dat een ‘idee’ is. Nieuwe technologieën stellen ons in staat de betekenis te herdefiniëren van wat we beschouwen als ‘een object’. Alle gepresenteerde vormen/ kunstwerken zijn zo gemaakt dat ze een eigen leven leiden, ongeacht of we ze zien als objecten of alleen als digitale artefacten. Ze bestaan ​​in deze vergrote ruimte, maar door gebonden te zijn aan de fysieke locatie bestaan ​​ze ook in de eigenlijke stad.

Predrag Končar, Antiform @Plein 1992

“All entities move and nothing remains still” (Heraclitus)

Onderdeel van de Antiform serie: kunstwerken die de aard van de werkelijkheid in het perspectief van de procesfilosofie onderzoeken.

 

De spanning tussen het materiele en virtuele roept veel vragen op. Wat is realiteit en hoe is deze gerelateerd aan verandering en transformatie? Is er iets dat niet verandert? Is de verandering de inherente kwaliteit van alles?

 

De ‘Antiform’ serie is de discussie over het onderwerp nieuwe materialiteit en wat bedoelen we als we zeggen dat iets ‘bestaat’ versus iets dat een ‘idee’ is. Nieuwe technologieën stellen ons in staat de betekenis te herdefiniëren van wat we beschouwen als ‘een object’. Alle gepresenteerde vormen/ kunstwerken zijn zo gemaakt dat ze een eigen leven leiden, ongeacht of we ze zien als objecten of alleen als digitale artefacten. Ze bestaan ​​in deze vergrote ruimte, maar door gebonden te zijn aan de fysieke locatie bestaan ​​ze ook in de eigenlijke stad.

Sphinxkwartier

Predrag Končar & Novak Cuic, Antiform 1 @Belvedere

“All entities move and nothing remains still” (Heraclitus)

Onderdeel van de Antiform serie: kunstwerken die de aard van de werkelijkheid in het perspectief van de procesfilosofie onderzoeken.

 

De spanning tussen het materiele en virtuele roept veel vragen op. Wat is realiteit en hoe is deze gerelateerd aan verandering en transformatie? Is er iets dat niet verandert? Is de verandering de inherente kwaliteit van alles?

 

De ‘Antiform’ serie is de discussie over het onderwerp nieuwe materialiteit en wat bedoelen we als we zeggen dat iets ‘bestaat’ versus iets dat een ‘idee’ is. Nieuwe technologieën stellen ons in staat de betekenis te herdefiniëren van wat we beschouwen als ‘een object’. Alle gepresenteerde vormen/ kunstwerken zijn zo gemaakt dat ze een eigen leven leiden, ongeacht of we ze zien als objecten of alleen als digitale artefacten. Ze bestaan ​​in deze vergrote ruimte, maar door gebonden te zijn aan de fysieke locatie bestaan ​​ze ook in de eigenlijke stad.

Predrag Končar, Con-struct @Bureau Europa

Condensed contemporary content.

Binnenstad

Jeôme Hendricks, legende van het Mooswief 2.0

Een moderne variant op het beroemde en geliefde symbool van Maastricht: ’t Mooswief (de groentevrouw).

Mariusz Slawinski, Digi-Brain @Herdenkingsplein

Sociale media en zoekmachines worden door bijna iedereen gebruikt. Alle informatie die op die platforms wordt verzameld, dient om onze besluitvormingsprocessen en andere sociale mechanismen te bepalen. Op deze manier kan de “Big Tech” ons gedrag bepalen en beïnvloeden. ‘Digi Brain’ is de kunstenaars visualisatie van het digitale brein van een persoon, opgebouwd uit hardware en gegevens die constant binnenstromen.

Mariusz Sławiński, Drives @Misericordeplein

“De kracht is sterk in deze Cyberpunk-oase van energie! Je yin en yang worden gelijkmatig gevoed, waarna je je reis in balans kunt voortzetten. Steek je hand uit om de tintelende kracht te voelen.”

Filip Roca, Breathe @Vrijthof

‘Breathe’ is een digitaal schilderkunstwerk geïnspireerd op de constante beweging en evolutie van onze planeet. De beelden worden aangedreven door geluidsgolven van Maastricht gemaakt door earth-record van NASA.

Het werk in zijn geheel is ‘monumentaal’ en verdient een locatie waar het echt opvalt en zekere spanning kan creëren.

Predrag Končar, Antiform 2 ‘the Green Blob’ @Henric van Veldekeplein,

“All entities move and nothing remains still” (Heraclitus)

Onderdeel van de Antiform serie: kunstwerken die de aard van de werkelijkheid in het perspectief van de procesfilosofie onderzoeken.

 

De spanning tussen het materiele en virtuele roept veel vragen op. Wat is realiteit en hoe is deze gerelateerd aan verandering en transformatie? Is er iets dat niet verandert? Is de verandering de inherente kwaliteit van alles?

 

De ‘Antiform’ serie is de discussie over het onderwerp nieuwe materialiteit en wat bedoelen we als we zeggen dat iets ‘bestaat’ versus iets dat een ‘idee’ is. Nieuwe technologieën stellen ons in staat de betekenis te herdefiniëren van wat we beschouwen als ‘een object’. Alle gepresenteerde vormen/ kunstwerken zijn zo gemaakt dat ze een eigen leven leiden, ongeacht of we ze zien als objecten of alleen als digitale artefacten. Ze bestaan ​​in deze vergrote ruimte, maar door gebonden te zijn aan de fysieke locatie bestaan ​​ze ook in de eigenlijke stad.

Rand van de stad

Jerome Hendricks, Alternate Future @Tapijnkazerne

Een futuristisch tankontwerp geïnspireerd op de militaire voertuigen die de kunstenaar als kind zag op de inmiddels opgeheven Maastrichtse legerbasis. De kwetsbaarheid van bloemen in contrast met de brute kracht van het geweer, herinnert ons eraan hoeveel we vrede en vrijheid zouden moeten waarderen.

Diana Voestermans door H2O Sonic, heavenly musicians @Stadswal/Maasboulevard

Diana Voestermans (Adriana Art) was een Nederlandse kunstenares (1963-2017) die bekend stond om haar kleurrijke olieverfschilderijen, objecten en digitale kunst. Ze is tevens de weduwe van Peter Voestermans, een van de eigenaren van H2OSonic. Peter en mede-eigenaar Rick plaatsten deze collectie kunstwerken van Diana als eerbetoon aan haar. Deze “heavenly musicians” zijn afkomstig uit haar laatste serie crossmediale kunstwerken.
‘De muur’ als object is ook een plek voor muurschilderingen, en de stadsmuur van Maastricht wordt gekleurd door tijd en geschiedenis. Het is een op zichzelf al een grote ‘muurschildering’ die een stukje verhaal over Maastricht vertelt. Daarom zijn de portretten hier geplaatst en op hun plaats.

Predrag Končar, Delicate Power @ de Maas,

De rivier. De walvis. Kwetsbaar en soepel, maar toch krachtig stromend.

 

Is de walvis hier de indringer? Of zijn wij het? Rivieren zijn een complex natuurlijk systeem die in zekere zin een bloedstroom voor de natuur zijn – en de Maas loopt door het centrum van de stad. Het ecosysteem erin is voor ons verborgen onder de oppervlakte – maar bestaat hier, fysiek, in de stad. Augmented reality maakte het mogelijk om dit feit te accentueren en een onzichtbaar deel van de stad bloot te leggen.

Scheur in de stadswal, Predrag Končar, SuperJelly @Stadspark

De rivier. De walvis. Kwetsbaar en soepel, maar toch krachtig stromend.

 

Is de walvis hier de indringer? Of zijn wij het? Rivieren zijn een complex natuurlijk systeem die in zekere zin een bloedstroom voor de natuur zijn – en de Maas loopt door het centrum van de stad. Het ecosysteem erin is voor ons verborgen onder de oppervlakte – maar bestaat hier, fysiek, in de stad. Augmented reality maakte het mogelijk om dit feit te accentueren en een onzichtbaar deel van de stad bloot te leggen.

Predrag Končar, Space and time @Bonnefanten

De ‘Antiform’ serie is de discussie over het onderwerp nieuwe materialiteit en wat bedoelen we als we zeggen dat iets ‘bestaat’ versus iets dat een ‘idee’ is. Nieuwe technologieën stellen ons in staat de betekenis te herdefiniëren van wat we beschouwen als ‘een object’. Alle gepresenteerde vormen/ kunstwerken zijn zo gemaakt dat ze een eigen leven leiden, ongeacht of we ze zien als objecten of alleen als digitale artefacten. Ze bestaan ​​in deze vergrote ruimte, maar door gebonden te zijn aan de fysieke locatie bestaan ​​ze ook in de eigenlijke stad.

 

Hij laat meerdere dingen tegelijk bestaan ​​in dezelfde ruimte en tijd. Bijvoorbeeld dit Spacetime-kunstwerk voor het Bonnefanten.

Terwijl je met de plattegrond op de app van de ene naar de andere locatie loopt, kom je onderweg ook nog 4 zogenaamde ‘Steerkes’ tegen. Dat zijn sterretjes die, je allemaal 1 punt opleveren. Heb je 4 punten verzameld, dan verschijnt een gouden bonuslocatie met een extra,

‘verborgen’ kunstwerk.